33 berichten later…

Precies één jaar geleden publiceerde ik hier voorzichtig mijn eerste blogpost, niet goed wetend of dat wel voor mij zou zijn, om zo “in mijn hoofd te laten kijken”. Maar zie, 33 berichten later schrijf ik nog steeds met plezier! Zelfs de Standaard Letteren stak mij in november zonder het te weten een hart onder de riem, door te schrijven:blue-candle-cupcake

Boeken bestaan niet als er niet over wordt geschreven, als er niet iemand, in alle menselijke en onmisbare subjectiviteit, al schrijvend een positie tegenover inneemt.

Verwacht op deze blog geen academische literaire kritiek. Ik pen gewoon neer wat ik vind van de boeken die ik lees, in de hoop dat u daaruit kan opmaken of het iets voor u is of niet. Dat lijkt me ambitieus genoeg.

Een beetje statistiek

Voor de liefhebbers van cijfers: van de 4500 views op annickleest, kwam ruim de helft uit België, en iets meer dan een derde uit Nederland. Joost mag weten hoe de lezers uit Zimbabwe, Aruba en de Verenigde Arabische Emiraten op mijn webstek verzeilden.

De meest populaire artikels waren die over Pier en Oceaan van Oek de Jong en Post Mortem van Peter Terrin, niet toevallig twee prijswinnaars. Maar ook de Wie ben ik-pagina werd vaak bekeken, terwijl ik die bewust wat low profile houdt.

De meest voorkomende zoektermen die leidden naar mijn blog waren “annick leest”, “Pier en Oceaan” en “innerlijk musiceren”.  Die laatste vond ik vrij verrassend. Blijkbaar zijn er nog wel meer mensen met plankenkoorts. Andere zoektermen waren “heren waterpolo en homo sex”, “als sex met je nieuwe partner tegenvalt” en “rijk worden met geile blogs”. Ik vraag me af hoe je met dergelijke zoektermen op mijn blog terecht kunt komen! Ik betwijfel dan ook ten zeerste of ik deze zoekenden heb kunnen helpen.

De prijs voor de mooiste zoekterm die naar mijn blog geleid heeft, gaat naar “eerste zin naar meisje”. Ik stel mij een jongen voor (of een meisje, zo vooruitstrevend zijn we wel) die inspiratie zoekt voor zijn (of haar) eerste liefdesbrief. How sweet is that.

2014ikleesned540

Voor 2014 mag u van mijnentwege meer van hetzelfde verwachten. Ik zal mijn best doen om minstens tien oorspronkelijk Nederlandstalige boeken te lezen, want ik neem deel aan de “Ik lees Nederlands” uitdaging van Inge.

Leessuggesties en andere reacties zijn steeds welkom. Om jullie aan te moedigen, verloot ik mijn exemplaar van Lief leven van Alice Munro. Vertel mij in een reactie onder dit artikel wat je favoriete boek van 2013 was (inclusief een korte motivatie) en dit voor zaterdag 18 januari 2014 om middernacht, en wie weet krijg je een Nobelprijswinnares in de bus (*).

(*) enkel verzending binnen België

7 gedachten over “33 berichten later…

  1. Oei, dat is een moeilijke vraag! Ik loop hopeloos achter met het lezen van actuele boeken, aangezien ik momenteel een poging onderneem om wat klassiekers te gaan lezen… Ik geloof dat ik dit jaar maar twee boeken uit 2013 gelezen heb, nl. ‘Dit zijn de namen’ van Tommy Wieringa, die de Libris literatuurprijs gewonnen heeft en ‘Oorlog en Terpentijn’ van Stefan Hertmans. Ik vind het eerste boek zeker een aanrader omwille van de thematiek en de originele vervlechting van plots, maar ik zou toch niet durven zeggen dat dat het beste boek is dat ik in 2013 gelezen heb… Hetzelfde geldt eigenlijk voor ‘Oorlog en terpentijn’, een heel interessant en vlot boek, maar dan heb ik het boek van Tommy Wieringa toch nog net iets liever gelezen.
    ‘k Heb wel enkele boeken uit 2013 op mijn leeslijstje geplaatst: Alice Munro is er één van, verder ‘Het puttertje’ van Donna Tartt en ‘Hoogteverschillen’ van Julian Barnes. Eventueel ook ‘Nultijd’ van Juli Zeh – maar ik vrees dat dat weer van het lijstje zal verdwijnen ten voordele van andere boeken.
    Daarnaast heb ik enkele andere boekjes die ik je zou kunnen aanraden: ‘schaaknovelle’ van Stefan Zweig, ‘Menuet’ van Louis Paul Boon en alles van Murakami natuurlijk (ik blijf een grote fan – zijn nieuw boek komt overigens over ’n week uit!). Twee boeken waarvan ik onder de indruk was zijn trouwens ‘De avonden’ van Gerard Reve (ook al zou ik er toch niet de term ‘mooi’ opplakken) en ‘American Psycho’ van Bret Easton Ellis (allesbehalve ‘mooi’ te noemen). Heb jij al ’n leeslijst gemaakt voor 2014?

  2. Houd je van facebook en twitter enzo? Of juist helemaal niet? Dan is De cirkel van Dave Eggers wel wat voor je. Heel beangstigend hoe daar een bedrijf steeds meer over mensen probeert te weten te komen. Erg goed!

    • Mmm, ik heb sowieso al behoorlijk veel argwaan tav facebook en co, dan komt het nooit meer goed, denk ik. 🙂 Ik ben ooit begonnen in What is the what van Eggers en daar ben ik niet door geraakt, maar misschien moet ik deze nog een kans geven.

  3. Ik vond Zielen van Stephenie Meyer echt heel goed. Een erg dik boek maar als je het vast hebt en er in leest voel je dat niet meer. Je leeft je zo erg in in de personages, leeft met ze mee en ik kon ze mij helemaal voorstellen. Precies alsof ik tussen hen in liep.

  4. Pingback: Winnaar Lief Leven | annick leest

Plaats een reactie